tisdag, mars 24, 2009

Träning med Buddah

Nu har jag varit ute med Buddah i halvtimme och tränat ute på gatan. Han tyckte det var uselt att han inte fick gå på promenad, men jag tyckte det var av större vikt att träna faktiskt. Promenad får han sen!

Vi tränade på att förbättra fotgåendet, han går mest i slentrian och inte total fokus. På klubben - visst, men inte till vardags. Men jag tycker att använder jag kommandot "fot" ska fokus även finnas UTANFÖR lydnadsplanen. Kommer lägga in flera stunder på promenaderna framöver och träna fotgående. Självklart är konstant fokus inget jag strävar efter att ha under vardagspromenaderna. Men kanske BÖRJA med att träna fotgående och annat - innan vi fortsätter promenaden.

Han var inte helt övertygad om att det fanns någon som helst nytta med att träna fotgående ute på gatan. Dessutom var grannens irländska setter ute och stirrade på oss. INTE Buddahs favorit det där. Men man får faktiskt skärpa till sig lite och arbeta ändå.

Vi började med att klicka för fokus. Klickade för det under kanske två minuter. Det var ju inget konstigt tyckte Buddah.

Sedan vidare med fotgåendet. Slängde in många svängar, men som sagt - lite bättre fokus hade varit önskvärt. Vid en hel del vänstersvängar var han totalt ouppmärksam och missade min vridna överkropp (som jag förbereder med innan jag svänger). Men även en del kanonsnygga 180° vänstersvängar.

Jag hade med mig spengummit ut för att träna lite med leksak som belöning. Han leker gärna med det uppe på klubben och hemma - men jag har gett mig fan på att han ska ta det överallt. Efter lite trugande från min sida så greppade han den fint och kampade. Duktig pojke!

Jag VET att jag gärna omedvetet trycker ut mina hundar ur fotgåendet (tyvärr) och tränade nu åt andra hållet så att säga. Många myrsteg åt höger blev det. Tänk att det ska vara så himla svårt att lära om sig själv!

Jag måste också skriva en plan för träningspasset. Jag har lätt för att sväva ut och träna en hel del massa saker - istället för att hålla mig till ett par stycken och sträva efter kvalitet.

Inga kommentarer: