söndag, mars 29, 2009

Valpkurs

Idag var Sally och jag på valpkurs hos Linn, www.hundlycka.se . Jag gillar hennes upplägg på kurserna. Det går lugnt och städat tillväga. Mycket passivitet och tid för att träna.

Idag fick vi träna inkallning. Vi satte på våra hundar långlinor och spred ut oss. Sally dundrade i alla fall inte iväg till dom andra hundarna - så plus i kanten för oss! Lite värre med inkallningen - visst - hon var rätt så duktig för att vara första gången vi tränade inkallning med så mycket störning (folk som promenerade, hundar som passerade osv osv). Men jag är INTE nöjd med tempot på vägen in. Halvdan trav!!...Hmmm.......Jag är tydligen pisstråkig. uuurk Men jag förstår henne - jag är inte i 100% form. Har skitont i ryggen typ hela tiden. Vilosmärta dessutom.

När jag bara gick iväg (utan att kalla in) så följde hon oftast bara efter. Ibland gick hon fot av sig själv. Så några till plus i kanten för det tycker jag!

Linn skulle agera störning och busade med Sally och så skulle jag kalla in.......ja, eller hur liksom... roligt roligt...Linn var ju 10 ggr roligare än vad jag är och dessutom passerade det en helikopter (en sån har Sally aldrig sett) som Sally var tvungen att kolla in. Men Sally kom till slut i alla fall, men då hade jag hunnit komma en bra bit ifrån henne och gick bakom en sten.

Sen hade Linn så strategiskt placerat en IKEA-kasse full med leksaker där Sally och jag höll till (nåja, vi fick skylla oss själva som höll till just där). biggrin Jag fick hämta Sally i leksakspåsen ett par gånger. skrattar..Fanns ju jätteroliga grejor! En latexkyckling som pep var rolig - så den belönade jag med ett par gånger vid inkallning.

Vid ett par tillfällen så "frös" hon och stod och kolla in dom andra hundarna. Men hon gick inte mot dom, utan stod stilla. Jag kallade in och fick springa lite åt motsatt håll så kom hon. Lunkande.... hihi

Men jag är nöjd med att hon inte ville rusa till dom andra hundarna och var lugn. Inga fnatt. ja

Sen fick vi i läxa att träna "stanna". Fast bakvänt, ni vet som i lydnaden? Kallar in hunden och sedan kastar godis eller leksak så hunden stannar till. Så nu måste vi träna på det också - annars får vi nog skäll. biggrin blink

Efter kursen var slut så fick Sally leka lite med Linns flatte - Nässla. Det var superkul!!!!!!!! hurra hurra stolle stolle stolle

2 kommentarer:

Linn sa...

Hehe ja inte var hon någon speedy direkt.. Du kanske kan träna med de andra hundarna å få lite konkurrens?

Inte bra med ryggen :(

//Ullis sa...

Du menar att bara ge den hund som kommer först fram? Eller?

Ser hon att någon av dom andra får något gott så kommer hon på en gång.

Men det är bara att inse - jag är TRÅKIG. Annars sänder jag signaler som är konstiga. Jag är ju inte på topp för tillfället. Kanske kommer hon i sakta mak för att lugna? Jag är ju tyvärr mest irriterad pga att jag har ont.....Hmmm....ja, sånt här kan man ju analysera hur länge som helst. hahaha.....