onsdag, mars 25, 2009

Signal

På fredag kommer Linn från Hundlycka www.hundlycka.se hit och ska lära mig hur jag ska lära in ett signalbeteende.

Jag har väldigt svårt att höra timern på spisen om jag är i ett annat rum, så nu ska Denya få det som uppgift att påkalla detta för mig.

Ska bli kul! och dessutom kanske några färre middagar som inte blir vidbrända. :-)



Har funderat på valpträning nu i flera dagar. Bättre inkallning vill jag ju ha på Sally. Vill kunna leka om belöning (vilket går bra hemma, men svårare ute). Vill att hon ska gå bra i kopplet (hon är rätt så duktig nu - men bättre kan det bli). Vill att hon ska kunna STANNA när hon springer.
Ja, herregud - listan kan göras HUUUUUUUUR lång som helst! Hur många punkter på sin prio-lista kan man ha med en 6 mån gammal valp? Jag behöver träna både inkallning och koppelgående VARJE dag. Ja herregud.....jag blir virrig...

Jag har beställt två nya Kong Wubbas och hoppas att hon ska gilla dom. Dessa ska vi BARA ha när vi tränar.


Denya är ju en gudomlig tjej att ha lös och går lös på byn nästan jämt. Hon går förbi ALLT - hundar, människor, katter. Men oftast kopplar jag upp om det kommer hund. Jag har ju förstås analyserat detta. Varför då? För det första är hon följsam i sig själv, vi har tränat mycket (hon var ju i stort sett ensamhund under uppväxten), hon är uppvuxen i stallet och var ju alltid lös flera timmar varje kväll. För henne är det inget speciellt märkvärdigt att vara lös.


Buddah tycker det är jättehäftigt att vara lös. Buddah var ingen valp som följde efter, han stack på egna äventyr. Han är INTE uppvuxen i stallet, även om han var med emellanåt. Visst tränade jag inkallning med honom när han var liten - men han ÄLSKAR att springa fort fort fort över vida ängar. Jag har även honom lös på byn - men då i typ fotgående. Men jag är nöjd med det. Inte meningen att dom ska springa vind för våg på byn (även om han ibland tagit en liten runda, hihihi), utan man får gå lös i fotgående. Buddah är dessutom en känslig kille som läser av min sinnesstämning på 1 sek. Buddah har lärt mig en hel del sedan han flyttade in här. Jag har fått lära om, provat, testat osv osv. Något jag ångrar är att jag inte tränat passivitet och att jag lät honom följa med på promenader med Denya alldeles för tidigt. Har haft ett enormt stöd av Buddah underbara uppfödare. PUSS på dig Eva!


och så Sally.....hmmm....hon är rätt följsam. Något jag såklart försöker träna upp. Jag har tränat mer passivitet med henne och hon är en rätt så cool tjej - om än levnadsglad. Men jag älskar hennes temperament (påminn mig om detta statement när hon blir könsmogen...hehehehe). Jag hade enorma ambitioner - men dom första månaderna var trasslig då min man åkte in och ut på sjukhus - så visst har vi missat lite. Men jag gör så gott jag kan! Sally har lite mer överseende med min sinnesstämning än hennes far (Buddah) har.


Nåja, nu får det räcka med babblandet för en stund. :-)

Inga kommentarer: