tisdag, april 21, 2009

Lagom aktivering?

....hmm....vad är "lagom" aktivering för en valp på snart 7 mån?

Tycker det är svårt att balansera. Vi tar ju inga jättelånga promenader direkt då hon blir trött över att "träna" gå fint i kopplet hela tiden. Hur många gånger ska jag behöva förklara att man inte kommer framåt om man drar i kopplet?

Många aktiverar sina valpar hela tiden tycker jag! Det är ju en viss skillnad på raser också naturligtvis.....

Men jag brukar ha EN stund om dagen då Sally och jag "aktiverar" oss med promenad eller att vi åker till skogen eller någon annanstans.
Sedan sker det träning i små doser på inkallning i trädgården, träna på att komma tillbaka med leksaker, "stanna" på vägen mot mig nästan dagligen. Försöker se till att det inte blir allt för mycket busande i trädgården, men några vändor blir det ju. Dom leker ju inte hela tiden när dom är ute.

Men nu tycker jag att hon är mer "osalig" och antar att det är dags för lite mer hjärngympa.

Hade varit trevligt att kunna få till uppletande med alla tre hundarna. Sitter och bläddrar i min bok om uppletande lite då och då. hihihihi...... Nu kan jag väl inte påstå att jag tränat detta helhjärtat heller - men det hade varit en "enkel" aktivering som tröttar ut dom.

3 kommentarer:

Linn sa...

Känns som man inte vill traggla några finare moment heller i den åldern. Själv kör jag på uppletande och springa lös som aktivering, tycker det räcker till vardags.

//Ullis sa...

Ja, det är ungefär så jag känner också.

Shejpa in nåt borde ju kunna räcka som hjärngympa och det kräver inte så mycket av en själv heller. hehehe...

Linn sa...

Ja shejping är ju asbra, då blir de trötta av så lite ansträngning från egen del. Fast jag vet inte vad jag ska lära in, har tappat lite motivation själv på sånt.. tror det kommer när hon blir lite större och erfarnare.