onsdag, april 22, 2009

Träning igen

Var ut en sväng med Denya nu på em. Hon är ju bara såååååå söt! Numera när vi går ut ensamma vill hon verkligen arbeta. Vilket får mig att tro att det är rätt nivå på träningen för gamla damen. Tränar jag för mycket - gör hon saker och ting utan glädje.

Jag började med att klicka lite handtarget för att sedan gå vidare med apportering av en Wubba. Hon tar upp den men släpper den direkt. Jag försöker vänta ut henne men då blir det någon slags lek - vem håller ut längst? hihi Så då lade jag om och hade Wubban i handen så hon fick ta den och släppa den i min hand. Vilket funkade bra. Men hon skulle INTE ta med den in efter att jag kastat ut den. nej Hon tog med den in EN gång och släppte den vid mina fötter men det var allt.

Jag lade ner det hela och satte henne och lade ett litet "spår" med en skinnbit i slutet. Skickade henne på det och hon gör det ju klockrent. Men vet ni!!!?? - hon tog skinnbiten i munnen!!!!!! Så kanske kanske kanske, kan vi få till ett riktigt uppletande någon gång.

Sen blev det sånt där vanligt - fotgående, inkallning, platsliggning, sitt med frikommando. Eftersom jag aldrig kört inkallning med ställande med henne så gav jag mig på det. Denya såg ut så här förvirrad förvirrad vetinte hihi Nu fick hjärnkontoret arbeta lite. "Vad sjutton menar hon?" Men vid trejde försöket när jag höjde handen som stopptecken och kastade en godis ovanför huvudet på henne så stannade hon i alla fall. Ska träna vidare på detta.

Sen fick det räcka för damen och vi gick hem igen. Naturligtvis höll jag på att snubbla över henne på hela vägen hem - hon går ju typ fot med ögonkontakt hela tiden. Hon har tydligen det som sitt arbete när vi är ute. Klappar mig själv på axeln för detta - jag har kämpat för det också genom åren. ja


När vi kom hem bytte jag hund och tog med Buddah ut för att träna en vända till. Vi höll till ute på gatan och körde sitt och ligg med stadgaträning. Denna gång hade jag en Wubba och kastade förbi honom - han älskar ju dom. Han ryckte till men satt kvar och tog ögonkontakt. Duktig kille! tycka om Han inväntade sedan frikommando och reagerade på sekunden. ja

Körde ligg från stående, vilket han klarade fint ett par gånger.

När jag började belöna med Wubban i fotgåendet fick jag ett MYCKET finare och tätare sådant. ja Fick till ett par riktigt snygga vänstersvängar där han faktiskt uppmärksammande min vridna överkropp och anpassade sig efter detta. tycka om

Några inkallningar tog vi också. Han kan ju fuska och sätter fart innan jag ropar, han vet ju vad han ska göra liksom - varför vänta? skrattar Han fuskade bara EN gång nu och hade bra fart in.

Nu sover alla hundar gott.... sova sova sova sova sova

2 kommentarer:

Linn sa...

Hihi det låter som du verkligen kommit igång :) Skönt med en äldre hund som visar att saker och ting kommer att förstås - tillslut..

//Ullis sa...

Jag måste verkligen passa på när andan faller på, så att säga. För då är det riktigt riktigt roligt! :D

Det är kanonbekvämt med en sexårig tik.......hihihihi......